Friday, December 23, 2011

Tugas Seorang Muslim....#3




Membayar zakat tuntutan di dalam Rukun Islam

Zakat adalah bahagian tertentu dari kekayaan yang Allah perintahkan untuk dikeluarkan dan diberikan kepada yang berhak (mustahiq). Disebut pula sedekah seperti dalam firman Allah di surat At-Taubah ayat 60. Yang dimaksudkan sedekah dalam ayat itu adalah zakat wajib, bukan sedekah sunnah. Al-Mawardi berkata, “Sedekah adalah zakat, dan zakat adalah sedekah. Berbeza nama tapi satu makna.”


Allah S.W.T. memperingatkan orang yang menolak membayar zakat dengan berfirman, “Dan orang-orang yang menyimpan emas dan perak dan tidak menafkahkannya pada jalan Allah, maka beritahukanlah kepada mereka (bahawa mereka akan mendapat) siksa yang pedih, pada hari dipanaskan emas perak itu dalam neraka jahanam, lalu dibakar dengannya dahi mereka, lambung, dan punggung mereka, (lalu dikatakan) kepada mereka: ‘Inilah harta bendamu yang kamu simpan untuk dirimu sendiri, maka rasakanlah sekarang (akibat dari) apa yang kamu simpan itu’.”

(At-Taubah: 34-35)

Monday, December 19, 2011

Kunci Dunia

Salam.....

Boleh dikatakan setiap benda di dunia ni ada kuncinya, termasuklah kalau nak masuk rumah, bilik, start enjin keta, bukak loker, dsb...begitu jugak dengan setiap hikmah dan ibadah didunia ni yang diciptakan dan diperintahkan Allah mempunyai maksud tersirat dan tersuratnya yang menunggu masa untuk diselongkar manusia yang diberi akal dan fikiran....

1. Kunci solat adalah Taharah/Kebersihan.

2. Kunci Haji adalah Ihram dan menjauhi perkara yang diharamkan semasa haji.

3. Pintu segala kebaikan adalah bersikap benar dalam semua perkara.

4. Kunci Syuga adalah Bertauhid kepada Allah SWT.

5. Kunci Ilmu adalah bertanya kepada guru secara penuh beradab.

6. Kunci kejayaan adalah Kesabaran.

7. Kunci kemanjuan/Kelebihan adalah bersyukur.

8. Kunci Kekuasaan adalah Berkasih-sayang dan ingat mengingati.

9. Kunci Kejayaan adalah Bertaqwa.

10. Kunci segala kebaikkan adalah Cinta kepada Allah SWT dan Cinta Alam Akhirat.

11. Kunci segala kejahatan adalah Cinta dunia dan panjang angan-angan.

Thursday, December 15, 2011

Haiwan juga makhluk Allah......=)


Bismillahhirrahmanirrahim.....

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.....


1. Seorang pelacur memberi minum kepada seekor anjing yang kehausan, maka diampuni segala dosanya oleh Allah kerana kasih sayangnya kepada sesama makhluk.

2. Diharamkan bagi manusia membakar haiwan, apalagi membakar manusia kerana yang berhak membakar makhluk hanyalah penciptanya, Allah S.W.T.

3. Menyiksa binatang dengan sewenang-wenangnya bererti sama sahaja dengan memperkecilkan penciptanya iaitu Allah S.W.T.


* Sumber : Buku-buku terbitan Al-Hidayah *

Thursday, November 24, 2011

Tugas seorang muslim....#2


Berpuasa di bulan Ramadhan.....


Sabda Nabi Muhammad s.a.w. : Diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya :

    • Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah
    • Segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasannya.
    • Diampunkan dosa-dosa mereka pada malam Lailatul Qadar.
    • Amalan yang dilakukan pada bulan Ramadan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda, melainkan puasa maka ianya bagiKu, Aku balas kepadanya yang berkuasa menahan syahwatnya, makan minumnnya kerana Aku.
    • Dan mereka dikurniakan nikmat kepada mereka keseronokkan ketika berbuka dan ketika menemui Tuhan di akhirat.(Al-Hadith)



Tuesday, November 8, 2011

~Sabar~

Terdapat 3 jenis kesabaran iaitu

~ sabar dalam membuat kebaikan


~ sabar dalam mengerjakan ibadah


~ sabar untuk meninggalkan perkara jahat


Dalam kita melangkah terkadang diuji dengan ujian yang terasa beratnya hingga kita terduduk & menangis,peritnya terasa tapi ketahuilah & renungilah kembali ke dalam diri kerana mungkin air mata tika itu hadir kerana Dia mahu kita menjahit kembali sejadah iman yang kian terkoyak lantaran ada langkah2 yang tersasar dari keikhlasan...(",)


Wednesday, November 2, 2011

11 jenis manusia didoa Malaikat


Assalamualaikum..........................=)

PERCAYA kepada Malaikat adalah antara rukun iman. Ada Malaikat yang ditugaskan berdoa kepada makhluk manusia dan sudah tentu seseorang yang didoakan Malaikat mendapat keistimewaan. Dalam hidup, kita sangat memerlukan bantuan rohani dalam menghadapi ujian yang kian mencabar...


1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.

2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat

3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah

4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf).

5. Kalangan malaikat mengucapkan 'Amin' ketika seorang imam selesai membaca al-Fatihah.

6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat.

7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.

9. Orang yang membelanjakan harta (infak).

10. Orang yang sedang makan sahur.

11. Orang yang sedang menjenguk (melawat) orang sakit.



Itulah antara mereka yang mendapat doa malaikat. WAllahu'alam...Semoga kita termasuk dan tersenarai sama........InsyaAllah..............


Sunday, October 30, 2011

Quotes for Today




"Kebaikan hanya boleh didengar oleh orang yang tuli dan hanya boleh dilihat oleh orang yang buta"

"Kekecewaan mengajar kita erti kehidupan.Teruskan perjuangan kita walaupun terpaksa menghadapi rintangan demi rintangan dalam hidup."

"Agama tanpa ilmu adalah buta. Ilmu tanpa agama adalah lumpuh."

~ Albert Einstein ~


"Kita lahir dengan dua mata di depan wajah kita, kerana kita tidak boleh selalu melihat ke belakang. Tapi pandanglah semua itu ke depan, pandanglah masa depan kita."


Friday, October 28, 2011

Tugas seorang muslim....#1


Melakukan solat berjemaah di masjid bererti telah memakmurkan masjid, mendapat pahala 27 kali ganda dan dicatat sebagai orang yang beriman.....
Solat 5 waktu sehari semalam......Sesungguhnya solat 5 waktu itu menghapuskan dosa bagaikan air membersihkan kotoran.....

Subuh
Zohor
Asar
Maghrib
Isyak

Saat-saat paling dekat seorang hamba dengan Tuhannya adalah ketika dia sedang sujud. Maka banyakkanlah berdoa pada waktu sujud, insya-Allah doa akan dikabulkan olehNya.......


Friday, October 14, 2011

7 golongan manusia yang mendapat naungan di sisi Allah SWT

"Tujuh (macam tanda orang) yang Allah menaungi mereka pada Hari Kiamat, yang pada hari itu tidak ada sesuatupun naungan (yang melindungi) kecuali naungan Allah, iaitu:



1. Imam yang adil

2. Pemuda yang selalu beribadat kepada Allah, lelaki yang mengingati Allah di tempat yang sunyi lalu bercucuran air matanya

3. Lelaki yang hatinya tersangkut pada masjid

4. Dua orang manusia yang saling kasih-mengasihi kerana Allah

5. Mereka yang berkumpul kerana Allah dan berpisah kerana-Nya

6. Lelaki yang diajak berbuat serong oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan atau wanita cantik, ia berkata, sesungguhnya aku takut kepada Allah

7. Lelaki yang memberikan suatu sedekah ia menyembunyikan sedekahnya itu sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang telah dibuat tangan kanannya



(HR riwayat Bukhari dan Muslim)

Sunday, September 25, 2011

7 Peringkat kehidupan dalam Islam

Peringkat 1 : Kehidupan di Loh Mahfuz.

Allah mencipta semua roh-roh daripada keturunan Adam dan Hawa yang ditakdirkan untuk datang ke bumi ini. Segala-galanya mengenai alam semesta dan jiwa kita sebelum dan selepas ciptaan didokumenkan dan direkodkan di papan (buku) di Syurga (Loh Mahfuz).

Peringkat 2 : Kehidupan dalam rahim ibu.

Jiwa diturunkan ke bumi ini ke dalam tubuh janin yang dibangunkan di dalam rahim ibu dan janin menjadi hidup. Janin berenang dalam bendalir amnion dalam rahim seperti ikan. Ia tidak bernafas dengan udara. Janin itu pula diberi makan oleh darah melalui plasenta ibu dan dibekalkan kepada tubuh janin melalui tali pusat. Di kalangan wanita hamil tiada haid sehingga bayi itu dilahirkan iaitu selama 9 bulan 10 hari.

Peringkat 3 : Kehidupan di dunia ini.

Pada usia janin antara 36 hingga 40 minggu (dalam kandungan) bayi itu dilahirkan. Bayi bernafas kali pertama dan menangis. Manakala jururawat, rakan-rakan, ibu bapa dan saudara-mara ketawa, gembira dan memuji bayi. Apabila bayi yang sama menjadi tua dan mati, menangis saudara-mara dan kawan-kawan. Islam tidak membenarkan pembunuhan bayi dan pengguguran. Bayi yang baru lahir adalah bersih, yang tidak bersalah, bebas daripada dosa-dosa, berkembang, membangun, belajar dan dibesarkan dalam keluarga muslim atau keluarga yang bukan Islam. Jiwa dalam bayi telah melupakan (perintah-perintah) Allah dan janji (perjanjian) yang diberikan dalam Syurga bahawa Allah adalah Pencipta dan Tuhan semesta alam.

Peringkat 4 : Kematian.

Selepas jiwa diambil daripada badan Allah menyimpan di tempat yang dikenali sebagai Alam Barzakh. Jiwa orang-orang yang baik disimpan di tempat yang baik dan jiwa orang tidak di tempat yang buruk sehingga Kiamat (hari akhirat) tiba, apabila semuanya dimusnahkan kecuali Allah. Maka akan tiba hari Kebangkitan semua Umat Manusia

Peringkat 5 : Kebangkitan pada hari kiamat.

Semua roh-roh akan bangun dari kubur. Roh-roh taat akan pergi ke Syurga selama-lamanya. Roh-roh tidak taat akan pergi ke neraka untuk hukuman. Orang-orang yang mengabaikan atau menolak atau enggan untuk mempercayai Allah dan yang menyembah tuhan-tuhan palsu dan bukannya Allah, Sang Pencipta, di dunia ini, akan pergi ke neraka selama-lamanya di dunia akan datang. Islam tidak percaya dalam Penjelmaan (dilahirkan semula sekali lagi) kepada dunia ini.

Peringkat 6 : Peringkat akhir untuk jiwa derhaka untuk memasuki api neraka.

Peringkat 7 : Peringkat akhir untuk jiwa taat aman untuk masuk syurga dalam bentuk kejadian yang baru dengan bentuk-bentuk yang berbeza.

Allah berfirman bahawa ia adalah mudah bagi-Nya untuk berbuat demikian (Al-Qur'an). Syurga mereka akan bebas dari penyakit, penyakit dan pada setiap masa akan sihat, bersih, aman dan berpuas hati dengan peruntukan-peruntukan, dengan sahabat muda yang cantik dan tidak berlaku penuaan, mereka kekal di dalam buat selama-lamanya. Ini adalah kerana Allah berpuas hati dengan jiwa yang patuh kepada undang-undang Ilahi-Nya dan jiwa juga berpuas hati dengan Allah.


* Sumber
http://www.islamicity.com/articles

Sunday, September 11, 2011

Speechless September

.......Assalamualaikum.......


yezza

~ (",) ~

Wednesday, August 17, 2011

Salam Nuzul Al-Quran

" Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya (Nabi Muhammad) dari Allah dan kitab yang menerangkan (Al-Quran). Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keredhaan-Nya ke jalan keselamatan, (dan dengan kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang-orang itu dari kegelapan kepada cahaya yang terang benderang dengan izin-Nya dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus..."


Surah Al-Maidah......Ayat 15-16


17 Ramadhan 1432

Friday, May 6, 2011

Mulut, mata & telinga

Assalamualaikum pembuka kata...

Kongsikan ilmu dapat pahala....=)




Manusia dilahirkan dengan 2 mata dan 2 telinga, tapi kita hanya diberi 1 mulut. Kerana mulut adalah senjata yang sangat tajam, mulut bisa menyakiti, bisa membunuh, bisa menggoda, dan banyak hal lainnya yang tidak menyenangkan. Sehingga ingatlah bicara sesedikit mungkin, kurangkan berbicara kosong.....



Tapi dengan pemberian 2 mata dan 2 telinga, kita digalakkan untuk melihat, memerhati dan mendengar sebanyak-banyaknya. Melihat dan mendengarlah kejadian Tuhan dan perkara-perkara yang mendatangkan kebaikan...



Begitulah setiap kejadian Tuhan itu mempunyai makna yang begitu mendalam sehingga manusia tidak sedar bahawa di sebalik kejadian itu mempunyai hikmah yang tersirat untuk pedoman manusia ................




"Lidahmu adalah bentengmu, jika engkau menjaganya maka ia akan menjagamu, dan jika engkau membiarkannya maka ia tidak akan mempedulikanmu."



Thursday, April 7, 2011

Balqis ~ unic

Engkaulah ratu di mahligai permata
Istana bayangan syurga
Harta dan takhta mengaburi mata
Tersesat dikau di terang cahaya

Langsung tidak kau endah kata bicara
Utusan hud-hud yang benar
Seruan mengajakmu taat Yang Esa
Tinggalkan menyembah Tuhan sang suria

Balqis, kau bijak dalam menilai dan membuat pemilihan
Di antara yang sementara dan yang kekal buat selamanya
Keindahan dunia yang hanya pinjaman untuk seketika
Atau kebahagiaan hidup di akhirat yang dijanjikan-Nya

Tak perlu kau singkapi labuh kainmu
Ketika kau melangkah ke istana Sulaiman
Bukannya air yang kau pijak tapi kaca
Terpedaya dikau dek kemilau sinarnya

Hanya sekelip mata mahligaimu pun beralih
Ifrit memindahkannya tanpa kau sedari
Kebijaksanaan Sulaiman telah merubah sekeping hati
Akhirnya Balqis akur juga akan kelemahan pada diri

Kau kutip iktibar dari apa yang telah engkau lalui
Menjadikan kau isteri yang taat kepada seorang nabi
Pangkat dan jua harta tak menjamin bahagia
Cantik dan keayuan wajah kan pudar akhirnya

Kemiskinan di dunia tak bererti kau terhina
Itu hanya di pandangan mata
Kemewahan tidak bermakna hidupmu akan sentosa
Kesempurnaan, Tuhan menilainya...

Thursday, March 24, 2011

Kelebihan Wanita ~~

Sayangnya Allah pada wanita kan.......................
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cheeky Quotes