Thursday, September 25, 2014

Jogja, Aku Datang! - Part 1

Assalamualaikum.

Enjin kereta dihidupkan.. Sambil membetulkan kedudukan seat kereta, volume radio dikuatkan..

"....trafik dari Puchong Jaya ke Bandar Sunway mulai perlahan, manakala keadaan trafik dari Equine Park ke Balakong berjalan lancar......"

Kedengaran suara penyampai radio memberikan laporan trafik terkini di jalan raya. Aku memerhatikan jam.

"hmmm, baru pukul 7.30 pagi..."

Aku menekan brek sambil menukar gear ke simbol D.. kereta dipandu perlahan sehingga ke simpang empat di depan.. Simpang kiri diambil, dan kelajuan ditingkatkan....

Sampai di perkarangan pejabat, Aku melihat auntie masih duduk menunggu diluar.. Aku mengambil parkir kereta betul-betul sebelah parkir Proton Waja En. Ali.

"Auntie, opis tak bukak lagi ke..?"
" Ya la Ain, semua orang sekarang sudah datang lambat.." 

Aku mengangguk. Aku pun selalu je datang lambat, harini je kebetulan awal. Riak kecil sedikit sebanyak menguasai aku pagi itu!

"Semalan itu Siti MC... harini pun saya rasa ramai mau MC juga..."

Auntie Sellamah. Dia cleaner di pejabat aku, dah lama dia kerja situ, ada la dalam 15 tahun lebih. Kalau tak silap aku la. Banyak jugak benda yang dia tak puas hati. Dia nak bercerita... aku dengarkan aje..

Tapi kalau nak diikutkan, ramai je tak puas hati dengan management syarikat sekarang.. makin teruk katanya.. Aku bukan apa, kiri kanan orang bercerita, ada yang mengadu, ada yang aku pasang telinga senyap-senyap...hehe... terangguk-angguk aku dengar satu persatu cerita diorang...

Aku pun bukannya orang baru sangat kat sini.. Dah nak masuk 2 tahun aku kerja sini... "eh..kira baru la kan...hehe" cuma aku tak suka membesarkan benda-benda remeh. Naik rimas. baik biarkan je..

"Akak kan......" 

Kak Zira kerani sebelah aku..memulakan topik perbualan...

"Kadang-kadang akak geram jugak, tak boleh la suka-suka hati potong gaji orang..."

"Banyak ke gaji akak kena potong..?" Aku bertanya serius. Lurus.

"Bukan akak..tu ha, depa tu...ada yang sampai beratuih kena potong...." Oohhh..

"Eh..apasal banyak sangat. Kalau setakat datang lambat, saya rasa takde la sampai beratus.." Aku mencelah

"Dah la gaji kena potong, claim depa yang kereta rosak masuk site pun tak bayaq, dok simpan buat pa taktau...." Kak Zira menambah lagi. Habis keluar loghat Kedahnya!

Nampak sedikit ketidakpuasan dari air mukanya.

"Teetttt..." Intercom telefon aku berbunyi. Dari bilik 33!

"hmm...ok...ok...emm ada...ada...ok....ok bos..." 

"Akak dah agak dah, pagi-pagi mesti teett..teettt..." kak Zira mengeluh. Aku tersengih. Memang pun!

Jam menunjukkan tepat 1.00 tengah hari. Aku mencapai beg dan bergegas keluar... Selalunya lunch hour aku makan dekat office je, bawak bekal. Tak pun aku manfaat kan dengan berhibernasi selama 1 jam!

The Mines. Senarai barang yang sudah hampir renyuk di tangan, aku bukak semula. Teliti satu persatu barang yang perlu dibeli. Aku menuju ke Level 1. Giant.

"Susu pekat... Nestum... Cream Cheese..amboi mahalnya!" Aku mengumam sendirian
"Biskut Hup Seng...."
"Chocolate rice...." 
"Ikan bilis... cili padi..."

Aku menuju ke kaunter pembayaran. Risau lebih lama, lebih banyak barang yang dibeli. Al maklumlah, gaji baru masuk... pantang nampak je semua nak dibeli!

"RM42.50 kak.."
"ok.. terima kasih.."

Aku melabuhkan punggung di kerusi. Mengipas-ngipas muka. Berpeluh.

"Makan kat mana tadi..?" Soal Kak Zira.
"ohh... saya pergi The Mines tadi, beli barang sikit...tak makan pun" 

Balasku sambil menyelak-nyelak fail Projek MRT...

"Bila pi Indon..?" sambung Kak Zira lagi.. Mukanya masih menatap PC di hadapan.

"erm...minggu depan. Flight hari Isnin.." Balasku. Fail projek masih diselak-selak. Berlakon sangat!
"Ain pi Indon belah mana...?"
"Jogja!" 
_________________

"ain..aku dah sampai Pudu ni..lagi 30 minit sampai kl sentral.." 

Mesej whatsapp dari Jimah, salah seorang geng aku yang akan ke Jogja nanti..

"ok.. aku tunngu dekat Petron.." Whatsapp dibalas..


bersambung.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...